Miten saada liikunnan ja ravitsemuksen avulla lisää energiaa?

Moni etsii lisää energiaa päivään ja se onkin yksi asia, jota haluan valmennuksieni kautta antaa asiakkailleni. Liikunnan ja ravitsemuksen avulla on melko helppo lisätä energiaa ja jaksamista arkipäiviin, mutta aina sekään ei ole niin mustavalkoista ja helppoa. Energiaa saa nopeasti ja suhteellisen helposti itselle mukavista asioista, mutta kuinka tätä energiaa voisimme ylläpitää pitkin päivää viikosta toiseen, vuodesta toiseen. Aikaisemmissa blogeissani olen puhunut elämänhallinnasta, joka näyttelee myös sopivan energian löytämisessä suurta roolia. Jos elämä on hallinnassa, on helpompi jakaa energiaa pitkin päivää ja viikkoa sekä sovittaa energiaa lisääviä asioita, kuten oikeaa liikuntaa ja ruokailua arkeen. 

Itse olen joutunut miettimään energian käsitettä omassa työssäni, koska se on sen verran fyysistä. Se on viikoittaista suunnittelua ja kehon kuuntelua siitä, kuinka paljon jaksan liikkua tai tehdä töitä koneella, pyörittää samalla perhettä ja silti pysyä positiivisena ja iloisena ihmisenä, jolla on energiaa. On todella helppo joutua siihen tilanteeseen, että energia loppuu. Mitä vaativampien elämäntilanteiden tai töiden kanssa olemme tekemisessä, sitä enemmän meidän pitäisi suunnitella tietoisesti arkeamme, mistä saada lisää energiaa ja mikä vähentää meidän energiaamme. Energiaa voisi ajatella vaakana, joka pitää pysyä tasapainossa. Välillä se voi olla kallellaan jompaan kumpaan suuntaan, mutta aika nopeasti sen tulisi hakeutua taas tasapainoon. Näin jaksamme eteenpäin niin töissä kuin vapaa-ajalla.

Energiaa voi lisätä tai vähentää monet muutkin asiat kuin vaan liikunta ravitsemus. Energiaa vievät ihmiset tai energiaa vievä työ voivat olla ns. energiasyöppöjä. Käytännössä olisi hyvä päästä eroon kaikesta, mikä vie sinun energiaasi liikaa. Nykyajan trendi konmaritus on myös omalla tavallaan energian lisäämistä päästämällä eroon turhista, energiaa vievistä asioista. Keinoja on siis monenlaisia lisätä energiaa.

Itse puhun tietysti liikunnan ja ravitsemuksen avulla saatavasta lisäenergiasta, joka vaikuttaa kehossa ihan fyysisesti ja sen kautta myös henkisesti. Emme voi erottaa fyysistä ja henkistä puolta toisistaan ja sen vuoksi pitää muistaa, että kaikki henkinen lisäkuormitus vie meiltä pois energiaa, samoin kuin esimerkiksi liian kova fyysinen treeni. Jokainen voi aloittaa energian lisäämisen liikunnalla ja kokeilemalla ensin mikä liikuntamuoto sopii ja sen jälkeen lisätä pikkuhiljaa tehoja. Tässä on hyvä muistaa, että liikunta voi myös viedä energiaa. Liian kova treeni liian aikaisin tai useasti toteutettuna vie energiaa ja vaakakuppia väärään suuntaan. Parempi onkin etsiä olon mukaista liikuntaa ja kuunnella kehoa treenien jälkeen. Treenin jälkeen saa ja pitää olla väsynyt, mutta itse haluan olla myös energinen ja jaksaa vielä kotona leikkiä lasten kanssa ja auttaa muita perheenjäseniä arjen töissä. Joskus kevyt joogamainen liikunta on ihan tarpeeksi rankan työpäivän jälkeen. Toisinaan saatat saada lisäenergiaa räjähtävästä porrastreenistä! 

Sama juttu on ravinnon kanssa. Nykyään kun ostan kaupassa ruokia, mietin omaa olotilaani syömisen jälkeen. Ovatko ne sellaisia ruokia, että niiden jälkeen olen kylläinen ja iloinen sekä energinen vai vievätkö ne minut suoraan päiväunille? Ruualla on merkitystä energiatasoon ja se kannattaa muistaa. Suunniteltu syöminen on tässäkin asiassa kaiken keskiössä. Kasvikset, hedelmät ja marjat sekä vähähiilihydraattinen ruokavalio tekee yleisesti ottaen oman oloni terveemmäksi ja energisemmäksi. Ruokamorkkis ja energioiden lasku tuleen taas useasti herkkujen ja roskaruuan jälkeen. 

Sinä olet oman elämäsi ja kehosi asiantuntija, joten kuuntele sitä ja aloita energian lisääminen vaikkapa piristävällä kävelyllä ja venyttelyllä tai tempaise reipas juoksulenkki. Syö monipuolinen ja ruokaisa salaatti hampurilaisen sijaan tai tee raikas smoothie suklaalevyn sijaan. Kuulostele mikä fiilis niistä teoista tulee niin fyysisesti kuin henkisestikin. Lisääntyykö energia vai väheneekö?

Jaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *