ANNA AIVOILLE LEPOTAUKOJA

Nykyajan vitsaus kiire verottaa hyvinvointiamme koko ajan enemmän ja enemmän. Moni on jo lopettanut multitaskaamisen, johon itsekin silloin tällöin syyllistyn, mutta moni luulee edelleen olevansa supernainen- tai mies. Kiireellä me kuormitamme kehoamme, mutta ennen kaikkea aivot joutuvat ylikuormitustilaan helposti kiireisestä elämästä. Näin liikuntaihmisenä puhun monesti kehon fyysisestä ylikuormitustilasta, mutta on hyvä on muistaa, että henkinen ylikuormitustila tuo samoja oireita kuin fyysinenkin ja molemmissa tilanteissa hoitona on lepo ja asioiden uudelleenjärjestely, ehkä jopa uuden ajattelumallin omaksuminen.

Moni ei ehkä ajattele asiaa aivojen kautta, mutta näin kansainvälisellä aivoviikolla halusin nostaa asian esiin. Henkinen ylikuormitustila on myös aivojen ylikuormitustila. Ja aivojen terveys luo hyvinvoinnin perustan! Aivot tarvitsevat happea, terveellistä ravintoa, liikuntaa, riittävästi unta ja lepoa sekä vireää toimintaa – kuten koko kehomme. Liiallinen stressi kuluttaa ja kuormittaa aivoja, samalla lyhentäen tärkeitä telomeerejä. Kun telomeerit lyhenevät, ihminen vanhenee ja sairastumisriski kasvaa. Kukapa meistä haluaisi siis vanhentua ennenaikaisesti tai sairastuttaa itsensä stressin uhalla?

Onneksi voimme itse vaikuttaa paljon aivojen ylikuormitustilaan. Eli lähtökohta on se, että aivot voivat hyvin, kun tekemistä on tarpeeksi, mutta niiden pitää saada myös palautumista. No miten sitä palautumista sitten järjestetään arkeen?

Pienillä arkipäivään liittyvillä parannuksilla aivot pääsevät jo palautumaan. Unen aikana aivot palautuvat ja asiat järjestäytyvät aivoissa, joten siihen kannattaa panostaa! Vähintään kahdeksan tunnin hyvin nukutut unet takaa aivoille hyvän startin päivään. Aivoja palauttaa myös asioiden priorisointi ja suunnittelu. Laita aamulla asiat tärkeysjärjestykseen ja suunnittele mitä päivällä teet. Et pysty tehdä kaikkea kerralla, joten keskity siihen mitä teet ja rentoudu välillä! Pienet tauotkin kannattaa suunnitella jos niitä ei tule automaattisesti otettua. Kaikissa pienissäkin lepohetkissä on tärkeää, että saa ajatukset muualle ja esimerkiksi töissä kahvitauolla juttelette muista asioista kuin töistä. Ja jos mietit, että et ole tehokas, jos sinulla on taukoja liikaa, niin tutkimusten mukaan tehokkuus nousee, kun et tee koko ajan töitä. Keksi itsellesi mukava harrastus, jossa saat ajatukset muualle ja josta nautit! Mukava tekeminen palauttaa aivoja ja saa hyvänolon hormonit liikkeelle sekä stressihormonin laskemaan. Rentoudu omalla tavallasi vaikkapa trendikkäästi kotoilemalla ja tuijottamalla takkatulta tai kuuntelemalla rauhallista musiikkia. Näistä palautumiskeinoista saisi pitkän listan, mutta pääasia on, että mietit itse aktiivisesti, miten sinä palaudut päivästä.

Aivojen ja kehon hyvinvointiin kannattaa siis panostaa, koska se tukee sinun jaksamistasi. Harjoittele tietoisesti palautumista ja ajatuksien viemistä muualle stressaavista asioista. Aivot omaksuvat yllättävän nopeastikin uusia tapoja ja kiittävät sinua energian ja luovuuden lisääntymisellä, terveenä hyvinvoivana naisena tai miehenä. Siispä helli ja arvosta aivojasi, hyvinvointisi perustaa! Ihanaa aivoviikkoa kaikille – pidetään huolta aivoistamme!

Jaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *