SYÖMINEN ON ELÄMÄNHALLINTAA

”Kohtuus kaikessa”, kuten vanha sananlaskukin sanoo. Tuntuu, että me tämänhetkiset maapallon ihmiset olemme unohtaneet kohtuuden. Kun kysyy äidiltäni, miten hän esimerkiksi herkutteli minun ikäisenäni 1970-luvulla, niin saan vastaukseksi muutaman palan suklaata tai karamellin jne. Nykyään yksi karkkipussi on normaali kerta-annos monelle meistä. Myös lihavuusluvut olivat toista luokkaa äitini nuoruusaikana, joten joku tässä ajassa nyt mättää. Ihmiset mättää ruokaa mättämällä kaikki tai ei mitään- periaatteella. Annetaan nautinnoille valtaa ja mennään mukaan nautinnon huumaan.

 

Minun korviini hetkessä eläminen kuulostaa todella hyvältä ja kohtuus taas vanhanaikaiselta. Luulen, että moni on samaa mieltä. Koska suurin osa maapallon ihmisistä on ylipainoisia ja vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ollut, jotain on tapahtunut. Onko nykymaailman kiire ja tehokkuusajattelu ajanut meidät irrottelemaan vapaa-ajalla ja hurvittelemaan ruualla? Ruoka on helppo hemmottelumuoto ja sopii kaikille. Mutta kohtuudessa. Itse olen yrittänyt opetella viime vuodet kohtuutta. Kun syö ja liikkuu kohtuudella, niin välillä voi antaa palaa sitten ja taas palata kohtuuteen.

 

Kokemuksesta olen todennut, että monien ihmisten on nykyään vaikea pysyä kohtuudessa ruuan suhteen. Kohtuutta on vaikea noudattaa väsyneenä, stressaantuneena tai masentuneena. Moni ei pysty edes ajattelemaan ruokavalion muutosta tai kohtuudella herkkujen syömistä, koska on niin väsynyt. Elämä ei ole hallinnassa kaiken kaikkiaan ja tämä kostautuu liikasyömisenä tai kohtuuttomana herkutteluna.

 

Eli mitäpä jos aloittaisimmekin elämäntapamuutokset ja ruokavalion muutokset sekä dieetit oman elämän järjestykseen laittamisella. Kaikkeen emme pysty itse vaikuttamaan, mutta kiirettä ja väsymystä vastaan kannattaa taistella. Elämänhallinta on laaja käsite, mutta ainakin liikunnan ja ravinnon puolella päivittäiset rutiinit ja rytmit pitävät huolen siitä, että kohtuus säilyy. Hyvä ja riittävä uni antaa avaimia elämänhallintaan ja elämäntapamuutokseen. Monella työ on se kuormittavin tekijä, johon ei pysty vaikuttamaan. Mutta aika moneen asiaan pystyy.

 

Tällä blogilla yritän siis kertoa, että aina ruokavalion muutosta, elämäntapamuutosta tai dieettiä ei kannata aloittaa esimerkiksi ruokavalion muutoksella. Ensin pitää pistää tärkeämmät asiat järjestykseen, jotta pystyt noudattamaan uutta elämäntapaa. Kun nukut paremmin, syöt säännöllisemmin ja olet useammin positiivinen ja onnellinen, on helpompi pysyä myös kohtuudessa. Ja kun pysyt kohtuudessa, pysyt todennäköisesti terveempänä ja ehkäpä myös onnellisempana?!

Jaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *