MITEN SÄILYTÄN MOTIVAATION ELÄMÄNTAPAMUUTOKSEEN?

Ollaan jo tammikuun loppupuolella ja monella uuden vuoden elämäntapamuutosprojektit jatkuvat, toisilla ovat jo lopahtaneet ja monet miettivät, onko tässä järkeä ja helpompi olisi palata vanhaan. Järkevän liikkumisen ja terveellisemmän ruokavalion opettelemisessahan on aina järkeä. Ja nyt jos jollain on motivaatio lopahtanut, niin sen ehtii saamaan vielä takaisin. Meillä on koko elämä aikaa, mutta toisaalta elämme tässä ja nyt. Miksi et siis miettisi ja pohtisi yhä uudemman kerran mikä saa sinut liikkumaan ja miksi haluat muuttaa ruokavaliotasi parempaan. Mitä hyödyt siitä, että saavutat lisää ehkä terveyttä, jaksamista, pudotat kiloja jne? Siellä jossain on se tavoite, joka pitää kaivaa esiin joka päivä.

Mutta mitä tapahtuu motivaatiolle parin viikon jälkeen, kuukauden jälkeen tai puolen vuoden jälkeen? Luultavasti tiedät kyllä. Jos sinun motivaatio ei ole tarpeeksi kiinnostava, niin se lopahtaa. Motivaation taustalla on tosiaan aina jokin tavoite ja jos se ei ole tarpeeksi kiinnostava, niin motivaatio lopahtaa ja useasti treeni- ja ruokaprojektit loppuvat yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Toisaalta jos tavoitteet ovat olleet liian korkealla, voi pudotus olla liian suuri pienen repsahduksen sattuessa ja homma loppuu siihen. Mutta kaikista tärkeintä ja merkityksellisintä tässä projektissa on se, ettet luovuta. Se joka nousee uudestaan ja uudestaan sieltä syvästä kuopasta on voittaja. Ja sekin kannattaa muistaa, että terveellinen liikkuminen ja syöminen on elinikäinen juttu, joka tulee omassa tahdissaan pikkuhiljaa.

Motivaatio pitää jokaisen itse löytää, mutta sen löytämistä voidaan edesauttaa. Edellisessä kirjoituksessani kirjoittelinkin siitä, että kannattaa lähteä liikkeelle etsimään motivaatiota jos sitä ei ole. Motivaatio säilyy parhaiten, kun mietit ensin lyhyemmän aikavälin tavoitteen ja sitten pidemmän. Pienemmät tavoitteet alkuun, koska ne on helpompia toteuttaa. Mieti alkuun seuraavan viikon tavoitteet. Jos se onnistuu, mieti kuukausi eteenpäin. Jos ei onnistu, pieni tavoitteet vieläkin pienemmiksi palasiksi eli päivä kerrallaan.

Sen lisäksi, että mietit mitkä asiat sinua motivoi liikkumaan tai syömään terveellisesti, voisit miettiä itsesi projektin lopussa. Miltä näytät? Miltä sinusta tuntuu tuolloin? Mitä uusia väyliä muutos ehkä tuo elämääsi? Tee tällainen helppo mielikuvaharjoitus itsestäsi. Jos et oikein tiedä, minkälainen haluaisit olla projektin lopussa, niin näe itsesi energisenä, ehkä kiloja pudottaneena, urheilullisena ja vahvana ihmisenä. Kun näitä mielikuvia ja omaa tavoitettaan jaksaa pitää yllä pitkin matkaa, niin tavoite tulee helpommin näkyviin ja motivaatio ei ehdi lopahtaa!

 

Jaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *